Klas op wereldreis: 5e leerjaar HVM De Cirkel in Berlaar
Wat een prachtige reportage maakte Hélène Baccaert van Het Nieuwsblad/Gazet van Antwerpen over de #100datachallenge, naar aanleiding van de Voorleesweek 2024. We delen ze hier met haar toestemming. De foto’s zijn van Joren De Weerdt.
Van 16 tot 24 november vindt in Vlaanderen de Voorleesweek plaats. Maar voor 180 leerkrachten is het dit schooljaar elke dag ‘voorleesdag’ in het kader van de #100datachallenge. Ook juf Ingrid en Cindy van Heilig Hart van Maria De Cirkel in Berlaar doen mee. “Voorlezen neemt kinderen weg uit de dagelijkse sleur en opent de deur naar nieuwe avonturen”, vertellen de leerkrachten.
De initiatiefneemster achter de #100datachallenge is journaliste en auteur Barbara De Munnynck. Vanuit de filosofie dat voorlezen talloze educatieve voordelen heeft, ging ze op zoek naar gemotiveerde leerkrachten die zich in de loop van het schooljaar 2024-2025 wilden engageren om Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data voor te lezen aan hun klas. Dat is een bundel met precies 100 verhalen “die pittig verslag uitbrengen van een belangrijke persoon, plaats of gebeurtenis uit het verleden. Geen stoffige toestanden, maar spannende en humoristische teksten van telkens ongeveer vijf minuten voorleestijd”, legt auteur Barbara Munnynck uit.
Barbara schreef het boek met haar eigen dochters van 9, 11 en 14 in gedachten.
“De slogan van de Voorleesweek dit jaar is ‘Lezen verrijkt je leven.’ Ik voel dat echt zo aan en wil mijn leesvuur graag delen met de volgende generatie.
Door korte teksten en een kleurige lay-out ziet het er aantrekkelijk uit, maar de taal is rijk en de inhoud pittig. Als we kinderen warm willen maken voor literatuur, moeten we ze the real deal geven. Leerkrachten bereiken alle kinderen, ongeacht hun thuissituatie. Ik vind het hartverwarmend om te zien met hoeveel passie zij rond boeken werken. Ik heb veel respect voor hun vrijwillige inzet tijdens de Voorleesweek en ver daarbuiten.”
Onder die leerkrachten bevinden zich ook juf Cindy en juf Ingrid, leerkrachten van het vijfde leerjaar in VBS De Cirkel. “Voor ons is het elke week ‘voorleesweek’”, lacht juf Cindy, die naast haar rol als leerkracht ook bekendstaat als de boekenjuf van de school. De #100datachallenge, kwam vorig jaar toevallig op Cindy’s pad. “Tijdens de lessen wereldoriëntatie werkten we rond het thema tijd, en via Facebook stootte ik op deze uitdaging. Ik was meteen verkocht”, vertelt Cindy. Samen met juf Ingrid volgde ze in de zomervakantie een lezing om extra tips en inspiratie op te doen.
“Voorlezen is niet alleen leuk, maar het helpt ons ook om belangrijke thema’s en woordenschat op een speelse manier te behandelen”, vult juf Ingrid aan. “Een schooljaar lijkt lang, maar vliegt voorbij.
Door dagelijks een stukje voor te lezen zorgen we ervoor dat we onderwerpen op een aangename manier kunnen uitdiepen.” De leerlingen van beide klassen zijn enthousiast over het dagelijkse voorleesmoment. “Het boek is zo geschreven dat figuren terugkomen, waardoor het voelt als één groot geheel. De kinderen kijken er echt naar uit. Ze mogen zelf het boek gaan halen. Het wordt bijna een ritueel”, gaat Cindy verder.
“We merken dat leerlingen in de hogere leerjaren echt gebeten zijn door lezen. Als er eens geen tijd is voor een verhaaltje, vragen ze waarom en willen ze weten wanneer we weer verdergaan. Het plezier en de betrokkenheid zijn enorm groot”, beaamt juf Ingrid. Bij VBS De Cirkel is lezen al jaren een prioriteit. “Vanaf het eerste leerjaar zetten we volop in op voorlezen. Daarna gaan kinderen steeds meer zelf lezen”, legt Cindy uit. Dankzij de inzet van het team zijn er ook veel praktische middelen beschikbaar. “Ik heb een boekenbudget van onze directie gekregen, waarmee we kratten vol boeken hebben aangeschaft,” zegt Cindy trots. “Ook de Sint brengt elk jaar een boekenpakket voor de klas”, vult Ingrid aan.
Op de speelplaats staat zelfs een leeskeet, een knusse plek waar kinderen zich kunnen terugtrekken met een boek. Tijdens de Voorleesweek worden ook grootouders en ouders uitgenodigd om voor te lezen.
Voor Ingrid en Cindy is voorlezen niet zomaar een activiteit, maar een belangrijk moment van verbinding en ontspanning.
“Het neemt kinderen weg uit de dagelijkse sleur en opent de deur naar nieuwe avonturen”, zegt Cindy. “Het zijn die kleine momenten die de grootste impact hebben, en het mooie is dat we de kinderen zien groeien, niet alleen in hun taalvaardigheid, maar ook in hun enthousiasme voor boeken. Boeken openen de deur naar een nieuwe wereld. Het is ontspanning en educatie tegelijkertijd.”
PS: Meer over de #100datachallenge. Ook meester Bert, juf Freya en boekenjuf Els uit Sint-Martens-Bodegem doen mee, net als juf Mel uit Assebroek.